fredag 1 april 2016

Blått - i vått och torrt!

Hej igen,
Nu är kortmakaren igång igen efter förra veckans minialbum. Så idag bjuder jag på inte mindre än tre kort. Alla i den underbara färgen blå. 

Först ut: ett fjärilskort - för vilken scrappare gillar INTE fjärilar?? :-) Förra lördagen när marken nästan ångade av värme i solen fladdrade fjärilarna omkring i föräldrarnas trädgård. Jag jagade dem med kameran men var inte snabb nog. Men jag fångade fjärilen från detta härliga 12x12 tum blåa papper som finns hos Instila och tillsammans med fjärilsswirlramen och bakgrundpappret där fjärilar flyger mot det himmelsblå pappret båda från Amy Designs tycker jag det blev härligt fladdrigt.



Det mörkblå pappret har jag använt till fjärilsramen. Pappret återkommer på flera av mina alster så här långt. Jag älskar den lite midnattsblå färgen. Men så fort jag fick syn på den stora fjärilen på pappret visste jag att jag ville använda den så här. Klippa ut den och sedan bara fästa den i mitten så vingarna får vara fria och den poppar ut från kortet. Eftersom pappret ä glittrat blir den stabil och bra.


Material från Instila:
Pappersblock spring 
Blått papper med fjärilar och glitter

Nästa kort är ett litet välkommen till världen-kort. Här återkommer den sista lilla snutten av mitt älskade midnattsblå papper. Jag har också använt en annan favorit från Instila; de puffiga tygstjärnorna i vitt.



Det ljusblå pappret i bakgrunden använde jag på ett julkort för några veckor sen. Men här får snöflingorna agera stjärnor. :-) På klipparket med födelsedagstema hittade jag de gulliga gula stjärnorna som jag tyckte passade ihop med motivstämpeln. Sist men inte minst använde jag textstämpeln från YouDos bebisark. Jag stämplade texten "En stjärna är född" i ljusblått och la sedan med en tunn svart penna skugga på bokstäverna. Detta för att inte få texten att bli för distinkt men ändå synas.
 

Material från Instila:
Blått papper med fjärilar och glitter
Klippark födelsedag
Vita tygstjärnor
Ljusblå stämpelfärg 

Det tredje kortet är ett vårligt kort med en textrad av mina favoritsånger som jag stämplat på det himmelska pappret från Amy Designs vårblock. (Det är baksidan på fjärilspappret som används i kort nr 1).


Textstämpeln är från YouDos vårstämpelark. Den snirkliga ovalen har jag stansat ut från ett vackert ljusblått pärlemoskimrande pappersark, liksom blomhörnen och fjärilen. Björklöven är en annan favorit som Instila har i sortimentet.



Molnpappret kommer från Pappersblock spring 
Skimrande ljusblått papper 
Oval Wondrous frame 
Det finns många storlekar och former på fjärilar att välja på här: 
Björklöv

Förresten, jag chalkar alla mina kanter, det betyder att jag drar försiktigt med stämpelfärg över alla kanter. Det gör att bl.a. Utklippta saker som fjärilen på kort 1 slipper fula små vita kanter då. Oftast i en ljusbrun nyans men även andra färger. Därför blir jag extra glad att Instila precis fått in stämpeldynan chalk edger i fem färger. Dynan är utformad både för det och vanlig stämpling. Måste prova dessa! 

Det var allt från mig den här gången. Nästa gång tar jag mig an... rosa... eller gult! :-)
//Karin







1 kommentar:

  1. Åh så fina kort du gjort :) älskar fjärilen mot det blå ..

    SvaraRadera