torsdag 14 april 2016

Tänk fyrkantigt och ta fram en sax

Det är många som undrar hur jag egentligen hinner med kortmakeriet. Ja för det första är det mitt sätt att göra något avkopplande när barnen somnat istället för att somna i TV-soffan. Men jag har oxå en del knep och här tänkte jag dela med mig av ett sätt att vara snabb i kortskapandet när det behövs.

1. Färglägg färglägg färglägg
Det här är ett förberedelsemoment. Om du jobbar med motivstämplar till dina kort, se till att stämpla upp och färglägg ett helt gäng. Jag har en mapp med färdigfärglagda motiv som jag väljer från när det är bråttom med födelsedagskort.

2. Tänk fyrkantigt!
Om du har en Cuttlebug (el.motsvarande) - ta inte fram den! Ta istället fram mer cardstock. Bygg upp underifrån med flera lager av cardstock och mönstrat papper som ramar in motivet.

3. Använd saxen
Det kan tyckas lite pilligt men med en bra sax och ett fint klippark kan du snabbt få dekorativa element som bryter av mot det fyrkantiga. Jag var så i farten av att klippa paket och serpentiner från klipparket att jag även klippte ut några blommor och blad från ett annat mönstrat papper. Distinkta mönster med tydliga konturer på scrapbookingpapper funkar jättebra att klippa ut. 

4. Lägg tid på rätt saker
Även om du vill göra ett kort snabbt vill du ju att det ska se arbetat ut. Jag tycker det ser mycket proffsigare ut om man chalkar alla kanter. Dvs använder en färgdutt med stämpelfärg på eller en liten stämpeldyna direkt som du drar med över kanterna. Här har jag även lagt pyttelite extra tid på textstämpeln, först stämplat med en ljusblå färg och sedan igen med mörkare färg snett nedanför för att skapa skuggeffekt på texten. 


Hoppas du fått lite inspiration till ditt nästa lilla kreativa projekt! 

Vi syns!//Pyzzlot Karin

Använt material:

Blommor och blad från detta papper: 

Paket och serpentiner 
http://instila.se/ovriga-dekorationer/a4-papper-med-klipp-ut-dekorationer-fodelsedag-3/

Grattisstämpel från detta clearstampark







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar