fredag 8 april 2016

Clear and simple with peel-off stickers

Hej,
Har haft en vecka med förkylning och feber. Det ändrade inte mina planer för veckans inspirationsinlägg till Instilas blogg, http://instila.se/info/inspirationssidan/ men det råkar passa ganska bra med en minimalistisk stil. :-) Den stilen brukar kallas Clear and simple förkortas CAS och betyder förutom vad namnet antyder bl.a. att försöka hålla dig från frestelsen att pynta med blommor m.m. :-D

Instila har ett stort utbud av fina peel-off stickers så jag tänkte utmana mig själv i att använda dem lite mer kreativt än som enstaka dekoration så att de får ta lite större plats i alstret. 

Det är också ett sätt att visa att man kan göra göra stiliga, proffsiga kort utan att man för den skull måste ha en enorm budget. Eller om du har allt stash redan men det är tiden som är knapp. :-)

1. Använd peel-offs för att skapa falsk embossing
På följande kort har jag använt barnens härligt tjocka gouache (dvs täckande vattenfärg som vi har i stora flaskor) och dragit fyra streck med en ganska torr pensel. Sedan fäst 12 blommor, 3 på varje rad. På slutet av raderna har jag lodrätt bildat ordet kram med utstansade bokstäver. Hade gått att använda ett peel-off alfabet oxå naturligtvis. 
Ett stilrent kort som går fort att få till när en vän behöver en kram på distans. 

Med samma teknik gjorde jag ett påskkort till kommande år. 
Här har jag även sprätt med penseln gul och grön färg. Ett barnsligt lustfyllt litet moment. :-) Jag har använt stämpeln från YouDos ark. Typsnittet är ju ganska minimalistiskt oxå så det passar väldigt bra med den här.

Två väldigt enkla kort som i princip bara kräver cardstock, färg och peel-offs.

Jag har faktiskt använt tekniken tidigare i ett inlägg i kombination med embossingfolders. Min kompis trodde faktiskt jag hade embossat dessa hjärtan oxå! Men nix, bara peel-off och distressink. :-)


2. Använd peel-off som stencil
Peel-off stickers är oxå bra för att de går att positionera om och flytta utan att pappret tar skada när man arbetar. Det gör att de även går att använda som stenciler. Eftersom de är så fina i linjerna blir det väldigt effektfullt. Jag har bara fäst dem på ett vitt papper och sedan målat med färg på. Tänk bara på att inte använda för mkt vatten om du använder vattenfärg (det jag använde) och att de sitter tight mot pappret så inte färg smiter emellan. Och låt färgen torka lite, men inte för länge så peel-offs lätta att ta bort m pincett. Jag använde ark med hjärtan, blad, blommor och ett påskark med söta kaniner. 

 
Det blev ännu ett enkelt påskkort till 2017. Samma design skulle vara snygg med fjärilar och texten glad sommar t.ex.

Här använde jag mitt stencilerade papper det för att matcha motivstämpeln till färg och form. Då lät jag några av de gula blommorna sitta kvar.


I samma anda gjorde jag det sista kortet med hjärtana, där jag även stencilerade ordet "bee" med svarta peel-off bokstäver.

Tidigare i år gjorde jag också ett födelsedagskort där jag färglade ett peel-off motiv. Det är ytterligare en teknik att använda. Det inlägget hittar du här: http://www.pyzzlot.blogspot.se/2016/02/distinkt-med-nygammal-teknik.html?m=1

Nu hoppas jag att du blivit riktigt inspirerad att använda peel-off stickers och botaniserar i Instilas fina utbud. Själv är jag lite sugen på att använda stora fjärilar, vackra höstlöv, liljor och penséer nästa gång jag skapar! 

Vi syns!
// Pyzzlot Karin









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar