söndag 21 februari 2016

Frossa i embossa

Hej!
Idag är det min tur att blogga för Instila igen och jag tänkte vi skulle frossa i att embossa. Jag tänkte jag skulle visa er några sätt att både färga in det embossade pappret men också att variera användningen lite. Jag använder två underbara blommiga från Marianne design. 

Vi börjar med infärgning. Här har jag prövat tre olika metoder:
1. Att färga in foldern 
Jag skär pappret så det matchar folderns storlek först. Färga sedan in den släta sidan av foldern med en vattenlöslig stämpeldyna. Lägg försiktigt i pappret så du inte rör runt färgen och sedan pressa igenom buggan eller vilken maskin du nu har. I cuttlebuggen blir det a+b+b platta som gäller.

Jag tycker det kan bli lite tjockt att ha motiv ovanpå det embossade därför ville jag mer jobba med lager och stansade ett hjärtmotiv i pappret så att jag kunde lyfta fram den vita kortbasen. 
Så här blev det färdiga kortet:
Jag ville ha lite grönskimrande färg och använde Perfect Pearl-vatten och sprayade på mitt gröna papper. Snyggt skimmer men tyvärr flöt ju färgen upp lite på de embossade vita rosorna. Lite mindre distinkt då. Nu bestämde jag helt kreativt att jag ville att det skulle se ut så ni vet... 😁 Provade även att klippa ut en ros. Pilligt men lite kul att göra ytterligare en 3D-effekt.

2. Färga in efter att du har embossat.
Läste någonstans att man kunde använda vaxkrita för att göra embossingytan resistent mot färg och på det sättet skapa olika färg på pappret. För mig gick det sådär, fel krita kanske. Kanske använda ett stearinljus nästa gång? Borde ge samma effekt. Hursomhelst blev det lite olika nyanser när jag sedan tog padden och färgade in pappret i rosa. Nu använde jag oxå Perfect Pearl. Blev härlig lyster. Tänk vad coolt att göra sina egna mönsterpappret så här?!
Skär ut en symmetrisk form i pappret. Jag använde ett hjärta. Vänd upp baksidan. Då får du den s.k debossade sidan dvs negativet av mönstret, i det här fallet dessutom ofärgad. Cool effekt va? Prova! 

Så här blev det färdiga kortet:

3. Färglägg embossingmotivet 
När det är konturerna som blir embossade som i rosen här kan man utmana sig själv att göra så här:
Bladen färgade jag in med torr-chalks för bästa precision och softaste färg. Så här använde jag pappret på kortet:
Notera att jag embossat den gröna remsan längre än vad foldern är lång. Då kör man den bara en gång till från andra hållet på remsan och försöker mönsterpassa in i foldern. 

4. Använd en diffuser 
Genom att använda en sk diffuser kan man välja att bara embossa delar av pappret. Det finns färdiga sådana i plast, men jag har läst att det även går att göra egna av tjockare cardstock. Inte testat detta dock. Där ytan på diffusern är blir det embossat. Där det är ett hål förblir pappret slätt. Lägg pappret i foldern och diffusern ovanpå och kör i genom. Tänk på att anpassa antalet plattor till tjockleken på diffusern. Med köpt diffuser är det endast A och B platta som behövs i buggan.
Sedan kan du stämpla ett motiv på den släta ytan. Jag färgade även in blommorna med torrchalks för att få en blåsippekänsla. Instila har fått in nya våriga stämplar så jag passade på att låta längtan efter våren flöda. Så här blev kortet.

5. Sist men inte minst ett enkelt påskkort!
Här har jag gjort ett enkelt embossat kort med färgat gul cardstock med lite skimmer i. Instila har många fina färger.
Sedan har jag använt Marianne designs äggset och skurit ut ett hål, innan jag embossat pappret och sedan stämplat på den underliggande cardstocken med textstämpeln som följer med setet. 

Jag har använt samma färg som på kortbasen för att skära ut en blomsterslinga med Marianne designs fantasifulla sirliga die. Och sedan dekorerat med härliga färgglada blommor. Så här blev resultatet. 
Nu har ni sett lite av hur varierat jag använder embossingfoldrar. Har ni någon ytterligare teknik eller stil, tipsa mig gärna! Jag fick åtminstone själv god lust att utöka mitt sortiment ännu mer. Instila har en ljuvlig med körsbärsblommor som jag ska lägga vantarna på. Hm, idéerna börjar rusa redan.... :-) hoppas jag fått era att göra de också! 

Här är materialet jag använde från Instila
Grattisstämpeln är från detta ark: 
http://instila.se/stamplar-och-tillbehor/clearstamp-stampel-baby-20x10cm/
Texten min vän har jag hämtat här
Skimrande gult papper finns här:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar