torsdag 4 februari 2016

En saga växer fram


Ibland är det så roligt att bara jobba med ETT papper. Ett alldeles blankt vitt papper och se vad som händer. Vitt förresten var inte mitt papper. Jag hade fått en bunt naturfärgade papper av mamma som hon rensat ut och tänkte att jag skulle prova hur de betedde sig med vatten och andra medier. 

Jag hade scenen för mitt inre. Jag ville jobba med månsken, siluetter och en prinsessa som modigt rider genom natten.
Jag började med att stämpla henne. Sen använde jag maskeringsvätska över henne för att kunna måla bakgrund och lägga lager med stämplar.

Till bakgrunden använde jag mina vattenlösliga kritor. Alltid en glädje att jobba med. Så pigmentrika! Den vita kritan blev oxå effektfull till månen på just det här brunaktiga pappret. 

Kanterna som skulle vara skuggiga tonade jag in med distressink.

Sen var det dags att försiktigt pilla bort masken och färglägga prinsessan. Jag fortsatte använda mina kritor för de betedde sig så bra på det här pappret.

Här har jag målat henne och stämplat ett lager m 4 olika stämplar som siluetter i fonden.

Jag ville ha dit ett litet slott i fjärran men ville inte använda flera lager med papper. Så jag gjorde en mask. 
Sen duttade jag dit ett slott. Kronan och vissa detaljer på kappan målade jag med Deco Arts Glamour dust, gold glitz


Sist svärtade jag kanterna med svart krita. 


För att få alla färger att gifta ihop sig och för den fina lysterns skull använde jag Perfect Pearls. Ni skulle sett det i morse när solen fångade bilden där den låg på bänken. Man ville bara kliva in i sagan.



Nu är ju bara frågan; vad blir det av denna bild? 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar