lördag 26 april 2014

Skapande utanför comfortzonen

Bland det bästa och mest lustfyllda i den faktiska betydelsen av kreativitet är grannordet nyskapande. En förutsättning för det är nyfikenhet. Nu hävdar jag inte alls att jag är nyskapande i relation till andra. Men det händer att jag kliver utanför min egen zon och prövar nytt. Sådant som jag t.o.m inte tror att jag gillar. Som clowner till exempel. Inte min påse har jag tänkt. Men så hittar ett motiv som detta av Rick St Dennis. Och då måste man ju prova. Hade dessutom köpt nya färger i Distress Markers; Black soot, shaded lilac och Picked raspberry.


En sak som jag övar mig på är att, spara ut (tror jag det heter på akvarellska). Jag är nämligen så förtjust i färg och att kladda på att jag glömmer att lämna vitt. Tycker jag klarade det rätt bra dock den här gången.

Sen fick jag för mig att använda grejer jag fått i olika RAK (random act of kindness - en scrapgrupp där man skickar material till varandra). Jag hade fått paljetter, glittriga prylar som jag inte alls brukar använda. Men i sann kreativ anda tänkte jag. Låt oss prova och se hur det blir. Hade även fått ett lila omönstrat papper som var helt rätt i tonen, men lite tråkigt som det var. Så använde Black soot distressdyna ochven rosstämpel som jag fått gratis från tidningen Craft Stamper och en textstämpel från Primas Mixed Media serie. Edgade kanterna med svart också. Grymt tänkte jag. Nu ser det ju ut som köpepapper! 😉 bakom är ett papper från Gummiapans kommande kollektion (igen).
Använde en lila doily från en annan RAK. Även den hade jag aldrig valt att köpa själv. Men tycker den blev jättefin här bakom.
Fjärilen var oxå från en RAK. Den var obestämbart ljusblå, men jag gillade formen på den och bytte färg med distressdyna Dusty Conchorde och sedan Glittet Stickles.
Ja och sedan paljetter i olika färg och form.
Och en glittrig textilbit sim följt med en RAK som bottenplatta för grattistexten.
Det är alltid svårt att fota bling utan att färgen bränns ut, det är då man får säga att det är snyggare och upplevs mindre bling bling än i verkligheten. Jag var inte alls bekväm med alla paljetter men jag stretade på och trodde på slutresultatet i sann kreativ anda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar