onsdag 18 maj 2016

Heart, Scully but no Mulder

Idag är det dags att blogga igen för Instila http://instila.se/info/inspirationssidan/

Det finns en så cool stämpel med en döskallestämpel "Heart, Scully and crossbones" från October stamps hos Instila. Eftersom det är lite begränsat när det känns som ett peppigt motiv på ett kort ;-P så det fick bli en slags mixed media tavla istället. Jag hämtade inspiration från de mexikanska traditionerna kring "dia de los muertos" och ville addera fjärilsvingar och en hatt till motivet. 

Jag började med att stämpla i en ljus färg på en gammal boksida. Sedan målade jag utan att vara exakt med linjerna med distress paint. När det torkat stämplade jag motivet igen över med svart stämpelfärg. Sedan stämplade jag dit en hatt. Därefter var det dags att maska dit fjärilsvingarna. För att göra det stämplade jag döskallemotivet på ett skräppapper, klippte ut och la över motivet för att skydda det mot fjärilsstämpeln. Först stämplade jag i vitt med distress paint och sedan när det torkat med svart stämpel färg ovanpå. I kanterna har jag använt stenciler och duttat med distress-paint.

Som bas i tavlan har jag använt vanlig brun kartong. Sedan har jag skurit ut en motsvarande bit från ett grått papper med en fjäril på. På det pappret har jag använt olika stenciler för att få lite färg och mer ruffigt uttryck i hörnen. Jag har även använt en vit penna och markerat  fjärilsvingar och blad så de blev mer distinkta. 

Sedan gjorde jag ytterligare en ram av en boksida och skar ut ett svartprickigt papper. Båda använde jag färg och masker på i kanterna. Sedan har jag mörkat ner vackra peel-off blad med mörkbrun distress-paint och satt svarta bårder längs kanterna. Jag har oxå gjort hål uppetill för att kunna fästa en hänganordning. En brun pappersremsa har jag veckat så den ser ut som well-papp och satt en svart spets över. Slutligen har jag duttat med guldfärg genom en mask lite här och där. 

Hatten har jag fyllt med Glossy Accent för 3D-effekt. Sist men inte minst har jag dekorerat med metallcharms och en del blommor.


Ah, en pirat-tavla utropar min son lyckligt! Well kanske inte riktigt. :-) Snarare någon slags filosofi om att det är både födelse och död som ramar in livet och däremellan är tiden att älska. Ta vara på den!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar