torsdag 5 maj 2016

Den blomstertid nu kommer

Hej kära pyssliga vänner,
Idag bloggar jag igen för Instila. Just nu är det ju en underbar tid med blommande träd, vitsippsbackar och tulpanrabatter.

Därför blev jag inspirerad att göra något riktigt blommigt och jag började fundera på olika sätt att göra en stor bukett på ett kort. Jag landade i att utgå från en vas men oxå att ha vitt på vitt, dvs använda vita eller ljusa blommor ovanpå vitt papper.

För att förstärka den blommiga känslan använde jag den underbara embossingfoldern från Marianne Design som bakgrund på kortet. Jag kommer troligen köpa fler i den här serien. Den embossar pappret på ett både skarpt och mjukt sätt.

Vasen skar jag ut på fri hand i min skärmaskin och rundade sedan hörnen med en sax. 



Jag har målat jag mina coola peel-offs i grön velveteen vita med akrylfärg. Ett tips kan vara att ta bort mellanpappret innan så blir det lättare att lossa dem när färgaren torkat. (Det gjorde nämligen inte jag och då får man vara lite brysk här och var... Men det går bra. De är mycket hållbara!) Tycker det blev hur bra som helst, lite ljusgrönt skiner igenom och de hat bibehållen struktur som bryter av mot pappret.



Bladen satte jag längst ner som i en yttre cirkel. Sedan byggde jag på med vita pappersblommor. Och sist rosor i vitt och andra ljusa färger. 


Det är roligt att jobba med samma färg fast olika nyanser, så jag fortsatte med ett kort i annan stil med tema rosa och rosor.
Här har jag byggt upp ramar med tre olika rosa papper. Det rosa pappret närmast motivet har jag färgat in själv med vattenlöslig stämpelfärg (distressdyna) i en embossingfolder från Marianne design med rosmönster. De blommiga hörnen är ju en annan återkommande favorit som ni säkert märkt. :-D Den kommer från ett väldigt användbart dies-set från Leanne Creatif. Fjärilarna på bladet och bredvid flickan har jag klippt ut från det mönstrade pappret och använt glitterstick på för att få lite 3D-effekt.

Hoppas ni fått lite idéer till blomstriga kort  fina till maj och junis alla firanden och festligheter!

Vi syns snart igen!
// Pyzzlot Karin


Material från Instila till det vita kortet:
Embossingfolder med blommor:
Blad av velveteen:
Vita blommor

Material till det rosa kortet:
Rosa rospapper från blocket Spring från Any Design http://instila.se/papper/pappersblock/pappersblock-spring-6x6/
Embossingfolder med rosor
Hörndies med blommor
Rosa pappersblommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar